Fémelot est une oeuvre basée sur Dormition of the Holy mother of God, gravure provenent des archives du Musée des Beaux-Arts de Montréal. Cette installation a été présentée dans la vitrine de la Promenade Atelier international d’éducation et d’art-thérapie Michel de la Chenelière du Musée des beaux-arts de Montréal (2200, rue Crescent).
La présentation éducative "Œuvrer en famille" est organisée par le Département de l'éducation et de l'action culturelle du Musée en collaboration avec les Départements d'histoire de l'art et des arts plastiques de l'Université Concordia en 2015.
Ce projet de tourne autour de l'œuvre intitulée Dormition of the Most Holy Mother of God, peinte au 16ième siècle. Le terme dormiton désigne, chez les chrétiens, une mort sans violence spécialement reliées aux saint/tes et pieux/ses , mais très particulièrement pour Marie, mère de Jésus .Cette même représentation a été très souvent répétée et revue par plusieurs graveurs et peintres de plusieurs épôques. Cette image m'as visuellement interpellée dans la structure et le symbole du lit mortuaire. J'ai voulu ré-interpréter cet objet porteur et sensible aux travers du travail des tissus et des teintures .
Autour de la mort de ma Grand-mère, porteuse d'un époque qui a formé et réformé la réalité féminine et sa place dans la société. Un lit consituté de mouchoirs teints et cousus est surplombé d’une trinité contemporaire ; trois sphères en verre soufflé. L’une contient du lait, référence à la maternité. Une seconde de l’huile, pour les charges domestiques et une troisième avec le bas nylon, prison du corps et image du corps féminin. L'objet deviendra symbole de ce qu'il porte , une femme et ses batailles, ses restrictions, ses complexes et ses obligations domestiques. Illustrer à la fois le travail domestique, les restrictions vestimentaires, la maternité presque obligatoire .Cette installation se voit plus comme une cérémonie mortuaire de la trinité patriarcale, un enterrement des dogmes et des idéologies dans la naiveté de vouloir passer à une autre définition du genre, à autre chose.
Œuvre : School of Moscow with Northern influences, Dormition of the Most Holy Mother of God, second half of 16th c., tempera and gold on panel, 70.1 x 60.5 cm, gift of Graham and Elise Nesbitt, 2002.114.
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Fémelot is a work based on Dormition of the Holy mother of God, engraving from the archives of the Montreal Museum of Fine Arts. This installation was presented in the window of the Promenade Atelier international d'education et d'art therapy Michel de la Chenelière of the Montreal Museum of Fine Arts (2200, rue Crescent).
The educational presentation "Working as a Family" is organized by the Department of Education and Cultural Action of the Museum in collaboration with the Departments of Art History and Visual Arts of Concordia University in 2015.
This project revolves around the work entitled Dormition of the Most Holy Mother of God, painted in the 16th century. The term dormiton designates, among Christians, a death without violence especially linked to saints and pious people, but very particularly for Mary, mother of Jesus. This same representation has been very often repeated and reviewed by several engravers and painters of several eras. This image visually appealed to me in the structure and symbol of the death bed. I wanted to re-interpret this carrying and sensitive object through the work of fabrics and dyes.
Around the death of my Grandmother, bearer of an era which formed and reformed the feminine reality and its place in society. A bed made of dyed and sewn handkerchiefs is topped with a contemporary trinity; three blown glass spheres. One contains milk, a reference to motherhood. A second with oil, for domestic tasks and a third with nylon stockings, prison of the body and image of the female body. The object will become a symbol of what it carries, a woman and her battles, her restrictions, her complexes and her domestic obligations. Illustrating at the same time domestic work, clothing restrictions, almost obligatory motherhood. This installation is seen more as a mortuary ceremony of the patriarchal trinity, a burial of dogmas and ideologies in the naivety of wanting to move to another definition of gender , to something else.
Work: School of Moscow with Northern influences, Dormition of the Most Holy Mother of God, second half of 16th c., tempera and gold on panel, 70.1 x 60.5 cm, gift of Graham and Elise Nesbitt, 2002.114.